EXPEDITIE FILTERBUBBEL
Ga op Expeditie Filterbubbel!
Het Mediateam en About Framing wonnen afgelopen mei de challenge ‘Samen Sociaal Online 2022’ van Netwerk Mediawijsheid. Hierdoor werd Expeditie Filterbubbel een feit! Beide organisaties richten zich op het creëren van mediabewustzijn en gedragsverandering en willen met deze expeditie bijdragen aan meer verbinding.
Expeditie Filterbubbel is ontstaan doordat we leven in een tijd waarin verschillen tussen mensen – in achtergrond, geloof/visie, woonplaats, seksualiteit, interesses en voorkeuren – door de opkomst van online media steeds sterker naar voren komen. Dit kan leiden tot wij-zij denken in zowel de on- als offline wereld, ofwel dat de verschillen tussen mensen groter lijken te worden.
IN DE MEDIA
We hebben het vaak zelf niet eens door. Maar we zitten allemaal in ons eigen wereldje. Dat komt door de programma’s die je kijkt, de boeken die je leest en de apps die je gebruikt. Voor je het weet, zie je enkel nog kattenfilmpjes of krijg je alleen nog maar te horen wat je eigenlijk al wist. Dat gebeurt des te meer online door de algoritmes die online en sociale media zoals Google, Facebook en YouTube gebruiken.
Op sociale media wordt informatie gefilterd en door algoritmes aangepast. En zo leven we allemaal steeds meer in onze eigen filterbubbel. Dat kan tot verharding en een gepolariseerde samenleving leiden, vrezen organisaties als Het Mediateam en About Framing. Zij hebben daarom een installatie in de bibliotheek in Utrecht geplaatst om mensen bewust te maken van hun eigen filterbubbel. Berber Broekstra, mediapedagoog van Het Mediateam vertelt hierover meer.
Hoe verging het de vijf projecten die in in 2022 een stimuleringsbijdrage kregen van Netwerk Mediawijsheid, als onderdeel van de Challenge Samen Sociaal Online? De challenge luidde als volgt: Bedenk – samen met tenminste één andere netwerkpartner – een mediawijsheid-initiatief dat bijdraagt aan het stimuleren van prosociaal gedrag op sociale media.
In dit interview spreken we met netwerkpartners About Framing en Het Mediateam. Zij wilden jongeren een andere leefwereld laten ervaren, waardoor zij zich bewust worden van hun eigen en andere online en offline perspectieven. Door een praktische en visuele ervaring van kamers met ieder verschillende (filter)bubbels, ontstaat er inzicht, begrip en ruimte voor een eerlijk gesprek. Klik op de foto om het interview te lezen. Hiernaast is een video van de stellage te bekijken.